Gdje sam?

Proveli smo orijentacijske radionice o nenasilnoj komunikaciji za učenike osnovnih i srednjih škola

U okviru projekta „Školska volonterska zajednica – snaga za održivi razvoj, VCZ se obvezao u suradnji s Hrvatskom udrugom za  mirenje provesti orijentacijske radionice o nenasilnoj komunikaciji za 400 učenika osnovnih i srednjih škola. Unatoč preprekama epidemioloških aktivnosti, uz puno upornosti i odlične suradnike, možemo se pohvaliti da brojni učenici u Zagrebu i Slatini danas znaju mnogo više o pojmovima empatije, asertivnosti, važnosti aktivnog slušanja i strukturiranju Ja-poruke.

U lipnju 2020. godine, kao dio stručne radne skupine, finalizirali smo ogledni Kurikulum za razvoj volonterskog programa i održivi razvoj za osnovne i srednje škole, u sklopu kojega su izrađeni i programi izobrazbe na teme volonterstva, održivog razvoja i nenasilne komunikacije. Potonja je osnova za provedbu stručnih radionica o nenasiInoj komunikaciji i afirmativnim obrascima ponašanja, čiji je cilj djeci i mladima omogućiti da steknu kompetencije u području nenasilne komunikacije s drugim osobama, afirmativnim obrascima ponašanja, mirnom rješavanju sukoba, svladavanju komunikacijskih rizika i prepreka te usvajanju vještina kroz koje će dugoročno moći utjecati na društvenu komunikaciju i ostvarenje mira i nenasilja u lokalnim zajednicama. Pripremljena su tri programa orijentacijskih radionica o nenasilnoj komunikaciji – za učenike razredne i predmetne nastave osnovnih škola te za učenike srednjih škola.

 

U provedbi radionica naišli smo na sveprisutne epidemiološke izazove, koji su onemogućili provedbu radionica uživo u učionici, te smo uz model provedbe uživo razvili još dva alternativna modela: online provedbu putem Zoom aplikacije i treninga za trenere koji omogućava nastavnicima da samostalno provedu orijentacijske radionice. Uspješno žongliranje s različitim modelima provedbe i naposljetku, sama provedba radionica, ne bi bila moguća bez pouzdanog partnera kojeg smo našli u Hrvatskoj udruzi za mirenje, ispred koje je spretna, susretljiva i stručna Suzana Fugaj provodila radionice koristeći sve dostupne alate, vodeći računa da različitost u modelima provedbe radionica ne utječe na kvalitetu sadržaja koji se učenicima prenosi. Suzana je, uz podršku suradnica iz OŠ Augusta Šenoe, OŠ Josipa Kozarca Slatina, IX. gimnazije i Industrijsko-obrtničke škole Slatina provela 20 radionica u kojima je sudjelovalo čak 417 učenika.

 

Povratne informacija učenika su nas razveselile, radionicu smatraju zanimljivom radi interaktivnog modela rada i iskustvenog učenja, ali i korisnom, nekima kao osvrt na vlastitu komunikaciju, a drugima kao savjet za komuniciranje na budućem radnom mjestu.

Očekivano, i učenici su kao najveći nedostatak radionice identificirali njen online model, smatrajući da bi radionice bile još bolje kada bi se mogle provesti uživo. Zajedno s njima zato se veselimo da ponovno uzimamo zdravo za gotovo jedan od preduvjeta za razvoj „dobre“ komunikacije – komunikaciju uživo.